بعد الامتحان النصفية شفت كتيرمن الطلاب قلقانين عشان درجاتهم. كنت واحد من القليلين اللى ما بيقلقوش. وقال لي بعضهم ليه انت ما كنتش قلقان. قلت له الأهداف بتعتي من تعليم اللغة العربية مختلفة عن أهدافهم. كتيرمن الطلاب بيدرسوا العربي كوسيلة عشان الحصول على وظيفة. و كتير بياخذوا منح دراسية وكان المفروض يحافظوا على مستوى مرتفع. و في رأيي السبب بتع القلق بيجي من تنظيم التدريس في الجامعة هم بيركزوا على ارتفاع المستوى اكترمن التعليم. وأنا ما باخذش محنة المنح الدراسية وعندي الحمد لله، وما كانش عندي الضغط الزيادة. انا بادرس العربي عشان المتعة ولأسباب ثقافية بس. وعشان كده، أنا بأستمتع بتعلم اللغة دي.
في رأيي أفضل طريقة للتعليم كان لازم تكون بدون إجهاد لما يبقى التعلم متعة هنلاقى فايدة للطالب وكل حاجة هتكون كويسة و النهج ده اللي هيعزز بيئة تعليمية أحسن. و بالنسبة لي النتيجة مش في المستوى باس عشان اذ انت تعلمت دلوقتي اكتر من زمان الدورة تكون ناجحة
وانا بآمل الفترة الباقية تكون ممتعة بالنسبة لنا جميعا. وانا بآمل اننا نقدرنركزعلى التعليم أكثر. وأنا بأعرف كتيرمن انظمة التعليم في الجامعة ما بتشجعش على النهج ده، لكن بأعتقد احنى هنتمتع بتعليمنا اكتر وده هيؤدي إلى ارتفاع المستوى طبيعي.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق
ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.